برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

تبعیض سنی

تبعیض سنی چیست و چه پیامدهایی دارد؟

 

 

 

 

 

تبعیض سنی

تبعیض سنی ترجمه واژه Ageism است و از آنجا که بار منفی دارد، مثلا مانند تبعیض نژادی، آن را به تبعیض سنی ترجمه کردیم.

سن اغلب برای تقسیم بندی ها و دسته بندی هایی بکار می رود که موجب آسیب، ضرر و بی عدالتی می شوند و همبستگی بین نسلی را از بین می برند. تبعیض سنی عبارت است از: داشتن کلیشه (طرز فکر) تعصب (طرز احساس) و تبعیض (طرز عمل) نسبت به دیگران بر اساس سن.

تبعیض سنی پدیده ای فراگیر است و افراد را تمام سنین یعنی از کودکی به بعد تحت تاثیر قرار می دهد و پیامدهای جدّی و بلند مدتی برای سلامت، رفاه و حقوق بشر دارد. این پدیده را می توان در نهادها، در تعامل بین افراد و حتی درون خودمان هم مشاهده کرد. در سطح جهان یک از دو نفر نسبت به افراد مسن تر تبعیض سنی دارند و در اروپا افراد جوان تر تبعیض سنی بیشتری را نشان می دهند.

به رغم تاثیر گسترده ای که تبعیض سنی بر جامعه می گذارد، عمدتا نادیده گرفته می شود. اما می توان با این وضعیت مبارزه کرد: ثابت شده است که سیاست ها، قوانین، فعالیت های آموزشی و مداخلات بین نسلی می توانند در این زمینه بسیار موثر باشند. برای ایجاد جهانی مناسب برای تمام سنین ذینفعان در سراسر کشورها، بخش ها و رشته ها باید در سه راهبرد سرمایه گذاری کنند. یعنی از پژوهش های بیشتر و جمع آوری داده ها در این زمینه حمایت کنند و به جنبش جهانی برای تغییرروایت های منفی پیرامون سنّ و مسنّ شدن بپیوندند( WHO ).

تاثیرات    

تبعیض سنی پدیده ای فراگیر است و افراد را تمام سنین تحت تاثیر قرار می دهد و تاثیرات جدّی و بلند مدتی بر سلامت و رفاه افراد دارد:

          1-  با مرگ زودرس همراه است.

          2- سلامت بدنی و عاطفی را تضعیف می کند و از جمله ازتوان افراد برای غلبه بر ناتوانی ها و از توانایی جنسی و تولید مثلی آنان می کاهد.

          3- رفتارهای خطر ساز برای سلامت را افزایش می دهد.(مثل خوردن غذاهای نا سالم و سیگار کشیدن)

          4- با سلامت ذهنیِ کمتر مرتبط است، مثل بروز افسردگی و افزایش نشانگان افسردگی در طول زمان و افسردگی دائم.

          5- با کاهش کیفیت زندگی همراه است و موجب انزوای اجتماعی و تنهایی است.

تبعیض سنی خسارت اقتصادی سنگینی به جامعه و فرد وارد می کند و سایر آسیب ها را تشدید می کند. برای درک تاثیر تبعیض سنی در مراحل اولیه زندگی و تاثیر تجمیعی آن در سراسر زندگی پژوهش های بیشتری نیاز است(WHO).      

    

گزارش و تنظیم: فرید مخاطب ، رضا همافر
تاریخ: 1402/6/20
بازدید: 233
کلمات کلیدی: ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

طراحی و راه اندازی وب سایت: رسانه پرداز