برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

تصمیم گیری

ما در طول روز تصمیم های بسیاری می گیریم که بعضی از آنها تنها بر مبنای استدلال منطقی هستند مثل وقتی که زمان حرکت اتوبوس و مترو را مقایسه می کنید ...

تصمیم گیری

Marissa Fessenden

ما در طول روز تصمیم های بسیاری می گیریم که بعضی از آنها تنها بر مبنای استدلال منطقی هستند مثل وقتی که زمان حرکت اتوبوس و مترو را مقایسه می کنیم تا بفهمیم کدام برای رسیدن به منزل دوستمان مناسب تر است و بعضی دیگر پیامدهای هیجانی پرخطری دارند مثل وقتی می خواهید کسی را تحت تاثیر قرار دهید و او به شما سیگار تعارف می کند و در این لحظه میل به مورد پذیرش بودن بر ملاحظات منطقی مربوط به زیان های سیگار پیشی می گیرد .

تصمیم گیری مستلزم آن است که فرد ارزش هایی را بسنجد، قواعدی را درک کند، طرح ریزی کند و پیامدهای تصمیم هایش را پیش بینی کند. هم استدلال منطقی و هم تصمیم گیری هیجانی (عاطفی) قشر پیش پیشانی(Prefrontal Cortex) را درگیر می کند. به طور اختصاصی فعالیت در قشر پیش پیشانی جانبی بویژه برای پاسخ های هیجانی مهم در زمان تصمیم گیری حائز اهمیت است. پیوندهای قوی این مناطق با مناطقی از مغز که به انگیزش و هیجان مربوط اند، مثل آمیگدال (بادامه) و هسته آکومبس، بر پاسخ های هیجانی و تکانشی کنترل از بالا به پایین اعمال می کنند. مثلا مطالعات تصویر برداری مغز نشان داده اند که قشر پیش پیشانی جانبی در زمانی فعال تر است که فرد پاداش کوچکی را برای دریافت پاداش بزرگتر در آینده رد می کند. این یکی از آخرین مناطقی است که در مغز رشد می کند، در اواخر 20 سالگی، و به همین خاطر است که گاهی نوجوانان برای کنترل هیجان ها و تکانش های خود مشکلاتی دارند.

قشر پیش پیشانی حدقه ای که درست در پشت چشم های ما قرار دارد نیز در تصمیم گیری عاطفی نقش دارد بویژه در موقعیت های پاداش و تنبیه. این منطقه در اعتیاد و رفتار اجتماعی نیز نقش دارد.

ترجمه: فرید مخاطب

cognitionandlife@gmail.com

گزارش و تنظیم: فرید مخاطب ، رضا همافر
تاریخ: 1402/7/9
بازدید: 195
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

طراحی و راه اندازی وب سایت: رسانه پرداز