برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

روانشناسی شناختی فرایندهای ذهنی ما را جستجو می کند

روانشناسان شناختی که گاهی به آنان دانشمندان مغز هم می گویند نحوه کاکرد مغز را مطالعه می کنند. این گروه از دانشمندان به دنبال این هستند که ما ...

روانشناسی شناختی فرایندهای ذهنی ما را جستجو می کند

روانشناسان شناختی که گاهی به آنان دانشمندان مغز هم می گویند نحوه کاکرد مغز را مطالعه می کنند. این گروه از دانشمندان به دنبال این هستند که ما چگونه فکر می کنیم، بیاد می آوریم و یاد می گیریم. آنان با بهره گیری از علم روانشناسی می فهمند که ما چگونه رویدادها را ادراک می کنیم و تصمیم می گیریم.

فهم علم مغز و روانشناسی شناختی

مغز انسان اندام بسیار پیچیده و جالبی است. 85 میلیارد نورون در کنار هم و در ارتباط با تقریبا همین مقدار سلول های گلیایی پشتیبان شناخت ما را از محیط شکل می دهد. روانشناسی شناختی به ما کمک می کند تا نحوه ذخیره اطلاعات و بازنمایی اطلاعات و بازیابی آن را بفهمیم و به زبان ساده تر به ما کمک می کند تا دریابیم مغز ما چگونه محیط را درک و با آن تعامل می کند. در این بین روانشناسان شناختی از فناوری های مدرن تصویر برداری مغز استفاده می کنند تا کارکرد و ساختار بخش های مختلف مغز را بشناسند. روانشناسان شناختی با بهره گیری از این فناوری ها می توانند رابطه یک محرک خاص و فعالیت ساختارهای مرتبط مغزی را شناسایی کنند و دریابند که چگونه تفاوت ها در ساختار مغز می تواند سلامت، شخصیت و کارکردهای شناختی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

علم مغز و روانشناسی شناختی امروزه بسیار گسترده و فعال است و یکی از پرتقاضاترین شاخه های روانشناسی به حساب می آید. دانشجویان، طراحان درسی، مقامات سلامت عمومی، قضات، معماران و طراحان گرافیک و حتی مقامات پلیس علاقمند هستند بفهمند که مغز چگونه کار می کند و چگونه اطلاعات را پردازش می کند. اطلاعاتی که این علم در اختیار ما می گذارد کمک می کند تا وضعیت اجتماعی و اقتصادی و فردی را در سطوح مختلف ارتقاء دهیم. در کنار تمام این موارد به موضوعات مربوط به سلامت افراد می پردازد و مثلا تاثیرات بروز آلزایمر و اختلالات ادراکی ناشی از آن را بررسی می کند. حوزه فعالیت این رشته بسیار متنوع است و بسیاری از شئونات روزمره افراد را در بر می گیرد.

American Psychological Association

نویسنده: فرید مخاطب ، رضا همافر
تاریخ: 1402/6/31
بازدید: 207
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

طراحی و راه اندازی وب سایت: رسانه پرداز