برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

حال زیستی

زندگی مثل بافتن شالگردن است که هر روز یک ردیف از آن را می بافیم با این تفاوت که بر آنچه دیروز بافته ایم کنترل نداریم. فقط می توانیم دیروز را نگاه ...

زندگی همچون بافتن شالگردن است که هر روز یک ردیف از آن را می بافیم، با این تفاوت که بر آنچه دیروز بافته ایم کنترل نداریم. فقط می توانیم دیروز را نگاه کنیم و بافته مان را قضاوت کنیم و از تجربه اندوخته دیروز برای امروز بهره مند شویم. آنچه مهم است نه آرزوهای ما از شالگردنی است که قرار است باشد نه آنچیزی است که دیروز بافته ایم. مهم این است امروز را چگونه می بافیم. اگر امروز بهترین خودمان را با تمام دردسرها ببافیم، برای داشتن شالی خوب گام برداشته ایم و اگر غیر از این باشد در حسرت کارهای نکرده دیروز و نداشتن شال دلخواه خواهیم سوخت. اصل زندگی کارهای کوچکی است که در زمان حال انجام می دهیم. با توجه به آنچه دیروز انجام داده ایم یاد می‌گیریم کار درست تر امروز چیست و با خواسته ها و توقعات خود از آینده انگیزه می گیریم تا ردیفی دیگر در زندگی ببافیم. در این جریان اگر دائم در گیر دیروز باشیم کیفیت کار امروزمان تنزل خواهد کرد و اگر در آرزوی بهترین های آینده باشیم از آنچه می بافیم راضی نیستیم، ضمن اینکه بهترین خود در لحظه نیز نخواهیم بود. امروز بسیار مهمتر از آن است که فکر می کنیم. مجموعه احوالات امروز ما هرچه در راستای خواسته های معقول ما از آینده باشد و در جهت اصلاح اندک کاری که دیروز کرده ایم، آینده راضی کننده تری خواهیم داشت. کمال گرایی و کاویدن گذشته با وسواس  هر دو، بافته  امروز را خراب می کنند. آن کاری ارزش واقعی دارد و برای سلامت روان مفید است، که در لحظه کاری درست باشد. آرزوها و خواسته های ما از آینده و تجربیات گذشته ما باید به زمان حال ترجمه پذیر باشند در غیر این صورت حاصلی در پی نخواهد داشت.

با نظر به تجربیات خود و آنچه دیگران تجربه کرده اند «حال زیستی» ما غنی تر می شود. با مطالعه کتاب و تامل در تجربیات دیگران و با آنچه یاد می گیریم، به حال زیستی درست خو می کنیم و یاد می گیریم حال خود را به ناچیز نفروشیم و ارزش هر چیز را با عیار حال می سنجیم و به آنچه واقعا ارزش دارد بها می دهیم. رسیدن به این مرحله یکروزه نخواهد بود. در اینجا ما با یک فرایند روبه رو هستیم که باید گام به گام پیش برده شود. در هر فرهنگی، آموزه هایی برای رسیدن به این وضعیت وجود دارد که باید از آنها بهره جست. در فلسفه، در روانشناسی و حتی در دانش مدیریت مفاهیمی وجود دارند که به حال زیستی انسان و تنظیم عواطف و هیجانات او کمک می کنند و باید در طول زندگی از تمام این امکانات استفاده کنیم.

نویسنده: فریدمخاطب
تاریخ: 1402/8/9
بازدید: 201
کلمات کلیدی: ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

طراحی و راه اندازی وب سایت: رسانه پرداز