برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

راز شادی والدین دانمارکی

دانمارک کشور دوچرخه سواران با جمعیت 5،944،145  نفر در شمال اروپا قرار گرفته است. این کشور به رغم آب و هوای نه چندان راحتی که دارد در صدر کشورهای ...

 

راز شادی والدین دانمارکی

دانمارک کشور دوچرخه سواران با جمعیت 5،944،145  نفر در شمال اروپا قرار گرفته است. این کشور به رغم آب و هوای نه چندان راحتی که دارد در صدر کشورهای شاد جهان قرار دارد(دانمارک). این شادی از جنبه های بسیار قابل بررسی است اما در این گفتار بُعد تربیتی و والدگَری مردم این سرزمین را مورد توجه قرار می دهیم تا دریابیم که  رمز شاد زیستن این قوم چیست؟ چرا کشورهای صنعتی جهان نامشان در صدر کشورهای شاد جهان نیست؟ دانمارکی ها چه سبک زندگی ای را پیش گرفته اند که پیوسته در صدر کشورهای شاد جهان بوده اند.

کتاب راز شادی والدین دانمارکی به طور خلاصه و البته مفید به معرفی روش تربیت والدین دانمارکی می پردازد(در کتابراه).

نویسندگان راز خوشبختی و شاد زیستن دانمارکی ها را به شیوه فرزند پروری آنان نسبت می دهد و در تلاشند تا مهمترین ویژگی های این سبک تربیتی را به خواننده معرفی کنند. این کتاب محصول 13 سال کار و تجربه درباره فرهنگ دانمارکی ها است و از زبان یک مادر آمریکایی با همسری دانمارکی نگاشته شده.

هر کشوری فرهنگ و شیوه های تربیت خاص خود دارد و غالبا مردم به قدری در فرهنگ جذب شده اند که تمام اجزاء آن را درست و بدیهی می شناسند و حتی از اجزاء آن آگاهی ندارند. این کتاب محصول از بیرون دیدن یک فرهنگ است که خود می تواند نقطه مثبتی باشد.

اگر در مورد آینده و تحصیل فرزند خود مشغله دارید، اگر به دنبال کلاس برای تقویت فرزند خود هستید، اگر استرس دارید و نمی دانید چه بر سر شما آمده است و فقط خود را سرزنش می کنید و اگر فرزند شما استرس دارد و پزشک به شما گفته است که استرس فرزند شما ارثی است پس فرد مناسبی هستید تا با این کتاب اندکی با فرهنگ دانمارکی آشنا شوید. از آنجا که قوای شناختی در ما انسان ها بسیار پیشرفته است داشتن مفاهیم جدید بر غنای این قوا می افزاید و می تواند راه حل های بهتری را پیش روی ما بگذارد.

در جایی از کتاب می خوانیم که مقصود دانمارکی ها از مهارت زندگی تمام جنبه های آن است نه صرفا زندگی شغلی. خانواده های دانمارکی به بازی کودکان بسیار اهمیت می دهند. شاید بسیاری ندانند که بازی Lego از دانمارک آمده است. در سال 1932 نجاری دانمارکی این بازی را در کارگاهش ساخت. Lego مخفف Leg godt به معنای « خوب بازی کن» است. بازی لگو فرهنگ اصیل دانمارکی برای فرزندپروری را به تصویر می کشد. جالب است بدانید یک شرکت دیگر به نام کُمپان (Kompan ) یکی از بزرگترین شرکت های تولید تجهیزات زمین بازی در جهان است و این موارد اتفاقی نیستند و نشان از دیدگاه خاص مردم دانمارک دارد.

در کتاب راهکار دانمارکی ایجاد فرصت بازی و شکوفایی را می خوانیم که در 12 مورد بیان شده است:

  1.  خاموش کنید

تلویزیون و موبایل را خاموش کنید که این کار خیال پردازی کودک شما را روشن می کند.

  1. محیطی غنی ایجاد کنید

یعنی برای حواس پنج گانه کودک محرک مناسب قرار دهید تا کودک سرشار از آرامش و لذت شود.

  1. از هنر استفاده کنید

لوازم هنری را در اختیار کودک قرار دهید تا بتواند به دلخواه خود اثر خالق کند و خلاقیت خود را توسعه دهد.

  1. به کودک و فرزند فرصت دهید دنیای بیرون را کشف کنند

مثلا اگر درحال بالارفتن از مانعی است برای کمک او را در بالاترین نقطه نگذارید و به گونه ای حمایتش کنید تا خود مسیر را طی کند.

  1. کودکان از سن های مختلف را کنار هم قرار دهید

این کار باعث می شود محیط کودک غنی تر شود و کودکان مواردی را از هم یادبگیرند که در حل مساله به آنها کمک می کند(با رعایت برخی احتیاط ها در مواردی که اختلاف سن خیلی زیاد است

  1. بگذارید آزاد باشند

کودکان نیازی به اسباب بازی خاصی ندارند اگر آنها را آزاد بگذارید قوه تخیل خود را رشد خواهند داد.

  1. هنگام بازی با کودکان خودتان باشید و کودک درون خود را سانسور نکنید
  2. به آنها فرصت دهید تنها بازی کنند
  3. موانعی در برابرشان قرار دهید تا مجبور شوند بر آنها غلبه کنند.
  4. والدین دیگر را مشارکت دهید.
  5. از مداخله سریع بپرهیزید و اجازه دهید کودکان مشکلات بین خود را حتی الامکان به تنهایی حل کنند
  6. رها کنید

برای آنکه با نکات دیگر فرهنگ دانمارکی آشنا شوید توصیه می کنیم کتاب را مطالعه کنید. کتاب با ترجمه ای خوب و روان در اختیار خوانندگان قرار دارد و چاپ آن تلاش ارزشمندی از طرف ناشر و مترجمین بوده است تا بر غنای فرهنگی ما بیافزایند.

نویسنده: فرید مخاطب ، رضا همافر
تاریخ: 1402/7/4
بازدید: 224
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی:

طراحی و راه اندازی وب سایت: رسانه پرداز